In englishEesti keeles

esmaspäev, 17. veebruar 2014

Amphibear ümbermaailmareisi hingekell

Oleme jõudnud maailma ühtede ilusaimate järvede juurde Argentiina Tsiili piiril. Valmistasime auto vettelaskmiseks ette. Siin oli võimalus ühest järvest teise liikudes ületada piir nii, nagu ainult amfiibautoga teha saab. See on kõige lõunapoolsem punkt kuhu plaanisime minna ja reisi üks kõrghetkesid. Enne vetteminekut otsustasin veel korra meile kontrollida. Ehk on pontoonitootja Kanadast teada andnud pontoonide tootmise täpse ajakava.

Oligi meil tulnud. Meilis anti teada, et nad on nõus pontoone tootma ainult siis, kui ma esitan neile nende pontoonide muudetud ja tugevdatud versiooni avamere tüübiklassi kinnituse. Et tegelikult on nende pontoonid mõeldud ainult rannikulähedaseks sõiduks. Sellise kinnituse andmine ei ole sisuliselt, rahaliselt ega ka ajakava vaadates võimalik. Ilmselt teab seda ka pontoonitootja. Nende pikast kirjast võib järeldada, et nad ei julge pontoone toota ja tarnida, kartes võimalikku vastutust. Minu arvamus on muidugi vastupidine, vastutama peaks kui nad mu oma katkiste pontoonidega hätta jätavad. Et mitte jääda toetajate ja kaasaelajate jaoks üldsõnaliseks, siis mõned väljavõtted kirjavahetusest (nimesid kõrvale jättes).

Enne reisi minu küsimus tootjale, kas pontoonid peavad vastu, 16.10.2013:
As aluminium welding is not tolerating vibration, or repeated bending forces some engineers have proposed, it can crack as result of repeated wave forces (develop micro craks that later lead to stuctural break of pontoon). But practise is usually better criteria – have you ever had this kind of issues over the years, that welding between pontoon chambers will crack eventually as result of lenghty use of boat?

Enne küsimuse esitamist olin juba pöördunud reisi tutvustuse ja sponsorlustaotlusega nende poole ja nad teadsid millest käib jutt. Tootja vastus minu küsimusele, 16.10.2013:
In 14 years of supplying our pontoons we have never had a warrantee claim on any of our pontoons and I have never heard of any structural cracks of the welds in the baffles. 
Vibration is the big enemy of aluminium welds and most of this type of damage occurs when transporting / trailering the boat or lifting the boat with a fork lift and then having it drop. For you application, I am very confident that the welded baffles will not be an issue. 

Jaanuari alguses alustasime uute pontoonide spetsifitseerimist ja tootmise planeerimist. Alguses kõik sujus, kuid nüüd järksu on tekkinud uus info ja seisukoht. Väljavõte kirjast 15.02.2014:
Round aluminium pontoons are not meant for open water use and are only meant for use within one nautical mile from shore in open water. I know and understand that vessels that are privately owned for personal use do get used in open water conditions but it should be determined if your vessel is for private or commercial use. It might be determined it is for Commercial use. 
For a Commercial application like your application, the vessel gets evaluated under a different ISO standard.
The stricter operating conditions for commercial vessels operating in open water have to meet such restrictions as.....
~   being able to operate safely in wave heights up to 2m
~  being able to withstand wind speeds up to 33 knots for example and there are also limitations on class of voyage
Round pontoons do not meet these conditions. 

Ning väljavõte kirjast 16.02.2014
My main fear is liability against (pontoon producer name) and I understand very well what you are attempting to achieve and I respect your decision. It has nothing to do about me blaming anyone, or any project management decisions past or present and it is everything to do with moving forward safely. 

That is also another type of fear and that is fear of knowing beforehand that our round pontoons are going to be used for a Commercial application where our present round pontoons do not meet the ISO standards. You or I don't need any help from a Naval Architect or Marine Engineer to tell us that is not a good idea with regards to protecting (producer name) from liability.   

Ning tänane kirjavahetus lisas sellele selge seisukoha, et mind aidanud eksperte nad pädevaks ei loe ja kuna ma pole esitanud uute pontoonide nõutele vastavaid jooniseid, siis nad ohutuskaalutlusel ei ole nõus neid spetsifikatsiooni alusel tootma. Pole mõtet refereerida, see ei lisa siia midagi.

Kokkuvõttes kardab tootja vastutust ja ei ole valmis tarnima pontoone, kui „Marine Engineer“ pole esitanud jooniseid ja sellega vastutust oma peale võtnud. Paraku on Euroopas tüübikinnitus tootja vastutus ja seda ei saa delegeerida kellelegi teisele. Nii ei ole mul oma teada ka kuidagi võimalik esitada vajalikke dokumente, kuigi ma olen saanud kvalifitseeritud abi uute pontoonide tugevusarvutuse osas.

Ei pea rääkima mis tunne mul on, tehes teatavaks, et reis katkeb. Veel on võimalus, et leidub alternatiivne tootja, kes suudab keskenduda sisule juriidika asemel ja pontoonid valmis teeb. Neid on vaja märtsi lõpuks Peruusse. Mis tähendab, et aega on väga vähe. Mis tähendab, et kevadhooajal sellist tootjat põhjapoolkeralt arvatavasti ei leia. Lõunapoolkeral aga ei tea kelle käest küsidagi. Siin võib mõnel juhul ka märtsi lõpp aprilli lõppu tähedada ja see kahjuks ei sobi.

Tegime otsuse maailma ilusamatesse järvedesse mitte minna. Selleks küll need vanad pontoonid külge said jäetud. Aga kui siiski veel tootmise võimalus leidub, peab meiliühenduses olema, kuid järvedel piiri ääres ja mägede vahe ei pruugi isegi mobiililevi olla. Lisaks on vaja Peeter kümne päevaga Cuscosse lennuki peale viia ja hakata mõtlema, kas saab Amphibeari kuidagi Eestisse tuua. Ja kui aus olla, siis sellise info taustal jääb nende järvede ilu kaugeks.

Amphibear sõitis kolmel mandril  ja ületades muredeta Atlandi St.Louisest Praini. Usutavasti esimene tavalise auto baasile ehitatud amfiib, mis seda teinud on. Saavutus seegi, kuigi tegelikust plaanist on see murdosa.

Blogi sellega ei lõpe, sest paar postitust Lõuna Ameerikast ootab oma järge (st aega ja internetti) ning ka Amphibeari kojutoimetamine nii, et selle maksumus hinge kinni ei võtaks on omaette ülesanne. Irooniliselt on Amphibeari Eestisse laevatamise kulud samas suurusjärgus, kui on uute pontoonide maksumus.

Ma tahan tänada kõiki kaasaelajaid, toetajad ja sponsoreid! Ilma teieta oleks see reis juba ammu katkenud, sest kerge pole ta olnud. Kogu seni läbitud maailmas on vastuvõtt olnud suurepärane ja paljudel juhtudel abi hindamatu. Sellest hoolimata ma ei usu, et suudan sellise reisi veelkord ette võtta, isegi kui hiljem maailmaklassi pontoonid külge saab. Kui nüüd imet ei juhtu siis reis katkeb ja lõplikult.


9 kommentaari:

  1. Aga jäta auto sinna, leia mõni lahke garaažiomanik ja las seisab seal seni kuni uued pontoonid alla saad. Võid vahepeal lennukiga tiiru kodus käia ja kui kunagi pontoonid korda saab, jätkad sealt kust pooleli jäi! :)

    VastaKustuta
  2. Postituses on rõhk juriidikal, aga kuna pontoonitootja ei usalda ka ekspertabi mida tugevusarvutuse osas saanud olen siis on nad valmis ainult tankile sobivaid pontoone tootma. Ehk siis ainult juriidiline abi olukorrast välja ei aita, Tootja on loobunud ja ilmselt on ikkagi teist tootjat vaja.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tere
      Kui pontoonide tagumist osa tugevdada (lisa(ümar)plaat kogu ulatuses mis on kindlustatud veel pontooni pikkisuunas keevitatud ca meetriste lattidega 6-8tk) ja veojalg püsib kinlalt,
      siis võiks mõelda kogu pontooni katmisele tööstusplastiga.
      See kestab keemiat ja sellest tehakse ka bensiini paake.
      Hakkama saab ka tavalise kuumapuhuriga (hea oleks profi toode millel saab reguleerida nii
      tempi, kui venti) ja hiljem on piisava võimsusega inventeri puhul võimalik ise teha
      jooksvat remonti, kui kuskile kivi otsa ajada.
      Kui teha kahekihiline (kui ruumi on) ja vahele lasta "marine vahtu" siis lisaks
      lekete lakkamisele annab lisaks jäikust ja ka ujuvust.
      Katmine oleks endal teostatav ja rahaliselt võrreldamatu uute pontoonidega.
      Plast peaks olema UV kindel.(otse pontooni katmiseks piisaks 3-4mm ja väliskiht 6-8mm)
      PP ja PE on veest kergemad, niiet lisa kaal pole kuigi suur.
      Eesti keelset teavet saab www.tplast.ee ja www.proplastik.ee

      Lugupidamisega
      Sepp

      Kustuta
  3. Reisil pikem paus pole võimalik Beringi mereületuseks sobiva hooaja tõttu. Uuesti sama reisi järgmistel aastatel ei ole mul jaksu ette võtta.

    VastaKustuta
  4. Mulle meenus miskipärast, kuidas on öeldud, et "Ühtki suppi ei sööda nii palavalt kui teda keedetakse" või "Sleep on it". Erinevad keeled, sama mõte. Äkki siiski mitte tormata auto tagasisaatmisega? Aastake või isegi paar "hingetõmbepausi" oleks köömes võrreldes Ben Carlini vahepeatustega, kelle reis venis vist 10 aasta pikkuseks. Sinu varasemast kogemusest motoreisidega - järgmisel päeval pärast reisi sadulasse istuda tahtsid? Aga aasta pärast :-)? Hoian igal juhul Sulle kahe käega pöialt ja kavatsen toetada ka edaspidi.

    VastaKustuta
  5. Marti jutus on iva. Aeg annab lahenduse. Ehk saab ilma bürokraatiata. Reverse-engineering, lisa oma parendused, lase kasvõi eestis kellelgi valmis teha. Pharmathule teeb alumiiniumit ja roostevaba kraami. Laevad on metallist, võibolla ongi roostevaba parem - ei lähe nätsutamise peale nii kergelt katki. Keevisõmbused saab ultraheliga üle lasta. Kui veel eriti nahaal olla, siis saab ju varifirma kaudu tootjalt uued sussid tellida. Kauaks neid aga jätkub.

    VastaKustuta
  6. Mõtle Roald Amundseni peale! Kui palju pidi ta tagasi tulema, uuesti proovima ja uuesti minema. Tee kasvõi jupikaupa, aga tee see tiir nüüd maakerale peale, Mait! Nagu öeldakse, kui kuidagi ei saa, siis kuidagi ikka saab!

    VastaKustuta
  7. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

    VastaKustuta
  8. ma arvan et Mehhikos pole alumiiniumkeevitusega probleeme, telli seal, pole vaja kaugelt toimetada.
    Mait ära lõpeta poole peale, vii asi lõpuni! Keegi ju ei lubanud et kerge tuleb! :)

    VastaKustuta